Saturday, November 13, 2010

perkongsian ilmu

blog kali ni aku nak ceritakan tentang 1 talk yg aku g pada 11/11/2010 hari khamis..

1)antara punca anak2 gadis melahirkan anak luar nikah adalah kerana kerenggangan ayah dgn anaknya..apabila anak perempuan menjadi renggang dengan ayah dia,satu2 nya laki yang dia boleh percaya,i2 yang menyebabkan dia mencari lelaki lain yang boleh diberi kepercayaan..when that happen,kemungkinan besar
utk laki 2 ambil kesempatan kat permpuan 2 amatlah tinggi-krisis kepercayaan

2)sifat lelaki adalah suka memberi,sifat perempuan suka menerima

3)jika pihak perempuan sanggup berpegang tangan dengan pasangan dia,kemungkinan besar dalam masa 6 bulan dia akan sanggup menyerahkan tubuh dia

4)rosaknya air bila bertakung,rosaknya pemuda bila xde keje

5)aku tertarik dengan 1 soalan mse Q@A session..soalannya cmni..
saya dan couple saya saling menyayangi dan kami berjanji akan kahwin selepas hbs belajar..bukankah ada hadis menyatakan "jika kamu berjumpa dengan seorang lelaki yang baik,janganlah dilepaskan sebab belum tentu kamu akn jumpa seseorang sebaik dia"..mmg kontrovesi la soalan ni..siap bg hadis ag..hehe

penceramah 2 pn jawab mcm ni...
saya pernah dgr psl ayat hadis ni..mmg popular pn..tp saya xtau la sama ada ayat ni ayat hadis@x..tp yg saya pasti ayat ni bukan ditujukan kepada pihak wanita,tetapi ditujukan kepada WALI wanita itu..

6)lebih 1.5 juta kes penzinaan sehingga melahirkan anak luar nikah dilaporkan..cmne lak dengan zina tp x lahir anak??agak2 banyak mana???itu yang dilaporkan..kalo yg x dilaporkan???cmne lak???

7)carila pasangan yang boleh melengkapkan agama kita..yang ni madam aku pnah ckap "kalau nak cari lelaki yang baik,yg x tggal smbhyang pn dh cukup baik dah..sbb zaman skang ni bukan senang nak cari lelaki yang baik"

hemm..rsenya setakat ni je ilmu yang aku boleh kongsi dengan korang..dah x ingat dah ape yang dia cerita..rugi btol x bawak kertas time 2..anyway,aku harap dengan sedikit ilmu ni dapat memberi manfaat untuk kita semua..InsyaAllah

1 comment: