Monday, January 3, 2011

Public Speaking

secara jujurnya,bercakap depan khalayak ramai ni tak semudah melihat orang bercakap di depan khalayak ramai..aku rasa ramai orang setuju dengan kenyataan aku ni..

"nampak macam senang je nak cakap depan"..ayat ni pernah berada dalam fikiran aku masa aku kat surau sekolah..melihat abang2 BADAR bercakap depan tanpa ada kekalutan,membuatkan aku yakin yang bercakap depan khalayak ramai bukan sesuatu yang susah..

tahun 2007 menyaksikan aku dilantik sebagai seorang BADAR..dipilih atas cadangan seorang senior walaupun hakikatnya,aku tak mampu untuk menjadi pemimpin..bila ak tanya dia,dia cakap.."aku nampak sesuatu dalam ko..kepimpinan ni boleh dilatih..sebab tu aku cadangkan ko sebab aku nampak ko la paling ok antara semua member2 ko"..err,i doubt myself at that time actually..but i say to myself,take it as a challenge..

menjadi anggota BADAR bukanlah sesuatu yang senang especially bila ko kena selalu cakap depan khalayak ramai..teguran,nasihat,cadangan..1st time bercakap di depan sebagai seorang BADAR..saat tu,mikrofon terketar2 di tangan,jantung ni jangan cakap la betapa berdebarnya dia,tangan seram sejuk je,fikiran ligat berfikir ayat2 yang sesuai..aku tengok sekeliling masa 2,orang buat endah x endah je..siap ada yang gelakkan aku lagi..owhh,sangat2 memalukan..

lepas habis 2,aku kalau boleh memang xnak cakap kat depan dah..memalukan..tapi bila fikir pasal tanggungjawab,haih,redah je la...sepanjang aku pegang jawatan 2,improvement public speaking sangat2 la sedikit..tapi aku belajar sikit2 tentang macam mana nak handle situasi bila buat public speaking..

turning point kepada rmoving that fear masa aku kerja lepas SPM..kerja di kedai topup bukan sesuatu yang senang..di mata memag la nampak cam senang..nak layan customer yang ramai,nak explain kat diorang kenapa topup lambat masuk,nak promote handphone untuk dijual and bla bla bla,semua 2 kena ada speaking skill..kalau x,susah nak puaskan hati diorang..apatah lagi nak tarik pelanggan..tapi time 2 la ak berjaya latih untuk buang fear aku bercakap depan orang ramai..

but,the biggest embarrasement is masa interview JPA..at that time,aku di interview bersama dengan dua orang cina..sorang perempuan,sorang laki,yang perempuan ni,jadi debater kebangsaan and dapat no 2 international competition..cuba bayangkan camna influence nya BI dy..yang laki 2 x macam perempuan 2 tapi at least speaking dia lagi bagus..aku teramat2 la malu masa speaking..berterabur..aku sendiri x faham apa yang aku cakap..sangat2 memalukan..

well,aku cuba tebus masa interview petronas..better than interview JPA tapi still x melayakkan aku untuk dapat masuk UTP..sangat2 mengecewakan..hanya kerana kurang speaking skill,aku terlepas macam 2 je peluang nak dapat scholarship..

the biggest turning point is at the first listening@speaking(LS) class kat UIA..lecturer mintak volunteer untuk try speaking..ada la beberapa tajuk yang dia bagi..then,ad la dua tiga orang yang keluar..dia mintak sorang lagi untuk speaking..dalam kalangan laki..sorang2 dia tanya..time 2 dalam kepala aku sibuk memikirkan nak cakap ke x..then bila nama aku disebut,aku terus bangun.."nak xnak aku kena cuba jugak"..tajuk public speaking yang aku pilih 'lone ranger'..aku ambik tajuk ni sebab aku rasa sesuai dengan aku yang juga lone ranger..

well,what makes me proud about that time is i have remove all the fear that i had have a long time ago..memang grammar aku berterabur,tapi at least i have make a better improvement dari dulu..aku agak menggeletar,tapi at least aku dapat cakap semua apa yang aku nak cakap and in complete order..i make a better eye contact than before,better hand movement than before and better 'covering' bila tak teringat apa yang aku nak cakap..Tuhan je yg tau betapa gembiranya aku time 2..and after that time,Alhamdulillah i always have confidence to speak in public..and masa level 6,terpilih masuk debate(act thats 1st time jadi debater)and jadi speaker terbaik..sangat2 x percaya..from a person that handshaking when speaking in public to a person that can speak well in public..thanks God..:)

actually,the best way to speak well in public adalah sentiasa tenang and well prepared mentally..sebab apa aku terketar2 masa 1st time speaking adalah sebab aku terlampau risau,terlampau fikir nak cakap apa..thats not the best way actually..bila kita berada dalam keadaan tenang,insyaAllah semua ayat yang nak dicakap akan keluar..dont stick with the script,but stick with the point..my experience,thats better to have good public speaking..

thats all for this article..enjoy reading ea..=)

No comments:

Post a Comment