Monday, August 23, 2010

Penyesalan di Bulan Ramadan

kalau time kecik2 dulu,bulan puasa memang bulan yang aku tak suka..mana tak nye,kena tahan lapar dari pagi sampai ke malam..nak tunggu waktu berbuka 2,memang azab r..aku ingat lagi, masa darjah 1 ngn darjah 2, ada certain2 hari time puasa 2 aku tipu parents aku..cakap kat diorang puasa penuh satu hari, padahal ada gak aku cilok2 curi makan..minum susu cair 2..haha..memang lawak r bila fikir2 balik kan..

then,masuk sekolah menengah, pemikiran dah makin matang,so penerimaan aku terhadap bulan puasa ni pun lain jugak la..masa F1,aku treat bulan puasa ni sebagai bulan untuk kuruskan perut..erti kata lain, nak kasi badan ni nampak fit..haha..nampak sangat tak ikhlas nak puasa..tapi, puasa tahun 2 jugak la menyaksikan aku berjaya mendidik diri aku rajin sembahyang sunat..Alhamdulillah,sampai sekarang berkesan..

naik F4@F5,penerimaan aku berubah lagi..Ramadan diertikan bulan untuk tambah amal ibadat..hemm,masa ni la masa yang sesuai untuk hapuskan dosa kan..maklum la,doa makbul..sembahyang sunat banyak, ngaji pun banyak.. tapi puasa masa F5 paling bermakna sekali dalam hidup aku.. sebabnya puasa tahun 2 la yang mendidik aku untuk setiap hari buat qiamullail..x tinggal walau 1 hari pun..mugkin sebab tahun 2 SPM,bertambah lagi la semangat aku untuk beribadat kan..

tahun 2009 menyaksikan Ramadan yang paling teruk pernah aku hadapi sepanjang akil baligh ni..aku merasakan bulan puasa ni membebankan,menyeksakan..setiap hari aku fikir,bila la nak raya ni..qiamullail dengan terawih aku wat ikhlas x ikhlas je..walaupun dua ibadat ni hanya sekadar ibadat sunat, tapi ia ibadat yang bermakna kalau dibuat masa bulan puasa..dan aku x manfaatkan sepenuhnya Ramadan 2009..still regret actually

tahun 2010, aku tekad untuk tidak mengulangi apa yang aku pernah buat tahun lepas..azam hati sebelum puasa dulu, nak manfaatkan sepenuhnya keberkatan Ramadan..tapi bila Ramadan menjelma, ckit je improvement..terawih tinggal 2 kali, terawih kat bilik dah 2 kali, qiamullail buat tahajud je,2pn malas2 je buat..baca quran lak,dah x macam kat sekolah dulu..walaupun x faham,tapi hayati tarannum 2..sekarang,x faham,xhayati lak 2..ape nak jadi la dengan aku ni..bulan puasa je la bulan yang sepatutnya kita umat manusia beribadat bersungguh2..sebab bulan puasa kan xde syaitan..so,sepatutnya kita lagi senang nak beribadat..tapi kalau still x berubah,sma saja cam bulan-bulan lain,menunjukkan yang memang kita la yang teruk..nauzubillah..

bila muhasabah balik, aku sedar yang semangat Ramadan aku dah x sama dah macam dulu..kalau dulu,semangat membuak-buak nak beribadat time puasa..tapi sekarang x lagi..KO KENA BERUBAH NADZMI..dah nak abis puasa dah ni..rugi la kalau x manfaatkan sepenuhnya..

YA ALLAH,AKU MEMOHON KEKUATAN DARI MU..JADIKANLAH PUASA KU KALI INI LEBIH BAIK DARI TAHUN LEPAS..KUATKANLAH SEMANGAT KU UNTUK BERIBADAT LEBIH BANYAK KEPADAMU DAN JADIKANLAH RAMADAN INI SEBAGAI PENGUBAH AKHLAK KU KE ARAH YANG LEBIH BAIK..

YA ALLAH,UNTUK BAKI2 HARI RAMADAN YANG TINGGAL INI, KAU BANTULAH AKU UNTUK MENAMBAHKAN LAGI AMAL BAIK KU..

AMIINN....

No comments:

Post a Comment